LaMedic.ro      


Fondat 2006     |                     Site dedicat informarii medicale.                   |     


   Acasă  |  Semne/SimptomeBoli  |  Unitati medicale  |  Medicamente  |  Articole  |  Legislație  |  Links  |  Analize medicale  |  Forum  Mall Anunturi  Contact

Stilul vegan - un mod de viață

Agerpres

 

Într-o lume în care suntem cu toții pe fugă, în care mâncăm de multe ori haotic, negândindu-ne la urmări și punându-ne singuri în pericol sănătatea, există și oameni care au decis să aleagă un stil de viață sănătos, care îi poate defini din toate punctele de vedere.

"Tot ceea ce ne reprezintă este stocat în sufletul, spiritul nostru, eul dezbrăcat de toate influențele externe, false imagini despre noi înșine, false imagini în ochii altor persoane. Acest spirit este propriul Dumnezeu. Alegeți să-i construiți un templu cu grădini și parcuri pline de viață, nu un cimitir. Ceea ce consumăm, prin prisma faptului că poate avea o vibrație mai intensă sau mai puțin intensă, ne influențează calitatea vieții, acuratețea minții. Corpul consumă enorm din potențialul de energie pe care îl produce pentru a transforma alimentele înapoi în energie. Alimentele vii nu au doar un tranzit rapid, consumând puțină energie, dar și produc mult mai multă și de calitate. Alegeți să nu treceți pe la doctor sau farmacist pentru a avea o viață de calitate. Simțiți pe pielea voastră ce reprezintă 'a trăi', nu lăsați pe alții să vă spună", este, pe scurt, sfatul unui tânăr vegan, care vă invită să-i citiți povestea și să luați în calcul, măcar pentru o clipă, ideea de a vă înfrumuseța viața.

Bogdan Vacon, un tânăr de 34 de ani, a ales să trăiască sănătos, în urmă cu patru ani luând decizia să adopte un stil de viață care îi aduce multe avantaje: stilul vegan. Energia, sănătatea, pofta de viață sunt doar câteva dintre beneficiile unei alimentații sănătoase, spre care cu toții ar trebui să ne îndreptăm măcar o dată privirea și să înțelegem ce presupune el.

"Stilul vegan nu reprezintă doar un gen de alimentație, din punctul meu de vedere, stilul vegan e un mod de viață, fiindcă de cele mai multe ori atârnă de anumite principii, unele chiar spirituale. Eu îi atribui stilului vegan un motto: 'Mănâncă pentru a trăi, nu trăi pentru a mânca!' Stilul vegan presupune de cele mai multe ori a empatiza cu speciile animale. Viața nu este creată de noi, noi doar, în cele mai fericite cazuri, îi putem asigura condițiile pentru a se putea întâmpla, dacă ne referim la animalele domestice, deci nu avem dreptul să privăm alte ființe de acest privilegiu divin. În ceea ce privește beneficiile sale, cuvintele sunt inutile. Eu îndemn pe oricine să încerce ca să se convingă de avantaje. Mulți compară alimentația vegană cu un post ortodox în care și-au administrat cartofi prăjiți, cu mâncăruri suprasaturate de săruri, prăjeli și margarine, din care au tras simpla concluzie că le-a fost permanent foame și nu au simțit nicidecum că le-ar fi mai bine", spune tânărul. 

 

Printre beneficiile esențiale pe care Bogdan le enumeră, și asta din momentul în care a învățat și a ales să mănânce corect, nu doar ce este bun, sunt energia și pofta de viață.

"Odată ce descoperi această stare de bine, doar corupt cu cine știe ce mirosuri și cine mai știe ce trucuri (precum potențiatori de gust și arome artificiale care sunt nelipsite din alimentele procesate) sau pervertit de ignoranță te mai întorci la vechiul stil de viață. Poate sunt subiectiv, dar, după ce încerci, vrei tot mai mult, sacrifici orice moft pentru starea generală de bine, simți că renaști. Sănătatea este un alt beneficiu care se simte treptat pe termen lung. Eu simt răcelile ca pe o mahmureală, care nu mă țin mai mult de două zile, și am avut ocazia doar de două ori să răcesc de când sunt vegetarian, pe când, înainte, răceam și toamna, și primăvara, și eram muribund timp de câte două-trei săptămâni. Senzații de greutate, de iritație, greață, constipație erau ca la ele acasă, acum sunt ani de când nu am mai simțit așa ceva", precizează el.

Acesta consideră că în jurul nostru nici măcar apa sau aerul nu mai sunt de calitate. Unde mai pui și o piață concurențială unde producătorii de alimente aruncă în luptă arme grele precum monoglutamatul de sodiu, benzoatul de sodiu, carmin, guma arabică, agenți de afânare, coloranți sintetici, zahăr și săruri cât cuprinde, dar și hormonii de creștere injectați animalelor pentru a ajunge pe rafturi în cel mai scurt timp.

Bogdan spune că, pentru o viață sănătoasă, oamenii au nevoie de aminoacizi esențiali, acizi grași nesaturați, antioxidanți, elemente minerale, vitamine pentru sporirea imunității prin curățirea eficientă a sângelui, pentru prelungirea vieții enzimelor metabolice, pentru lupta cu radicalii liberi care sunt responsabili de activarea tumorilor latente și îmbătrânirea precoce, pentru întreținerea arderilor, pentru un tranzit digestiv regulat, pentru biochimie echilibrată a organismului ș.a.m.d..

Aceste avantaje pot fi asigurate doar prin consumul de fructe și legume proaspete, uleiuri naturale presate la rece, semințe netratate termic, cereale integrale și sport. 

Tânărul, care este căsătorit și are o fetiță în vârstă de doi ani, a ales acest regim de viață în urmă cu patru ani. Era carnivor convins până a decis să își schimbe radical viața, descoperind că acest stil este cel care îl definește cu adevărat.

"Am fost diagnosticat la 26 ani cu o miocardită și, după un spasm cardiac, am fost pasibil de infarct miocardic. Am hotărât să urmez regimurile prescrise de doctori (fără porc, mezeluri, sare, prăjeli etc.), însă, în afara scăderii în greutate, deși urmam și un program de mișcare și aer liber, nu am simțit că aș fi fost refăcut. Am înțeles că m-am ales cu o boală cronică și nu mai este loc de întors, însă nu m-am împăcat cu ideea. Țin să menționez că până a primi acest avertisment eram carnivor convins. Motivat de regăsirea echilibrului, am cercetat pe internet și, în urmă cu patru ani, am hotărât să renunț la consumul de carne. După aproximativ un an am recoltat sânge pentru analize de laborator și am constatat că glicemia și colesterolul au coborât în valori normale, iar proteinele, calciul, fierul și complexul vitaminelor B, mult peste pragul minim, în ciuda comentariilor (...) cum că vegetarienii nu au de unde să și le procure", adaugă Bogdan Vacon.

După adoptarea stilului vegan, Bogdan afirmă că, din punct de vedere motivațional, a fost foarte determinat, deci nu a simțit sevraj, împotrivire sau vreo voce lăuntrică ispititoare. Spiritual, s-a simțit mult mai curat, mai încrezător, mai vibrant, iar fizic, mult mai vioi, mai energic. Apoi au apărut rezultatele pe plan medical: tensiune arterială, colesterol și glicemie în limite, au dispărut grețurile, crampele abdominale, astenia de primăvară / toamnă sau migrenele.

În ceea ce privește ingredientele necesare acestui stil, cât îi permit resursele de timp și spațiu, Bogdan asigură pentru el și familia sa ingrediente din cultura proprie, unde eforturile sunt ca procedurile să fie sută la sută bio, apoi suplimentează cu ce mai recoltează și părinții din gospodăria de la țară, iar în cele din urmă, nevoit, pășește și pe la piață și magazine. El recomandă magazinele și farmaciile naturiste, care, mai nou, oferă înlocuitori pentru aproape toate produsele de origine animală, condimente curate și alte produse alimentare care respectă principiile unei alimentații sănătoase. 

 

Ustensilele de gătit sunt cele obișnuite, doar în cazul alimentației exclusive cu crudități există veselă pentru gătitul la soare, confiere și alte proceduri. În prezent, și-a propus să consume cel puțin jumătate din alimente în stare crudă, nu în totalitate, și asta pentru că iarna produsele vegetale proaspete nu oferă prea multă încredere.

Are în plus față de bucătarii omnivori mașina de preparat lapte de soia, prese pentru tofu, aparat pentru iaurt din soia. Pâinea pe care o consumă este exclusiv făcută acasă, în baza rețetelor proprii, cu făină integrală, semințe, verdeață, sau ceapă, ardei etc.

Pentru rețetele pe care le prepară, Bogdan folosește ingrediente autohtone, mai rar exotice.

"Putem să spunem că ne bucurăm de o gamă variată de mâncăruri tradiționale care să nu necesite cărnuri și care să aducă un aport considerabil de proteine. Tradiționalele sarmale de post noi le preparăm cu granule de soia și semințe de dovleac și nucă, la care facem și o piftiuță cu legume tocate cubulețe și ciupercuțe picoline, și eventual broccoli, pe care le închegăm cu o gelatină naturală din alge pe care o puteți găsi sub denumirea de agar-agar. De asemenea, o fasole făcută în oala de pământ, la gura sobei, e o încântare în zilele de iarnă. Recomand iahnia de linte, întreagă sau mărunțită la blender. Deci poți fi gurmand și fiind vegetarian, eu mă declar, și sincer, în anotimpul rece, surplusul de greutate îmi cam dă de furcă", spune veganul.

De regulă, dimineața Bogdan bea o halbă sănătoasă de suc de fructe, proaspăt preparat la storcător. În anotimpul rece ingredientele de bază din care prepară sucurile sunt citricele, morcovii, bananele și sfecla roșie, iar în celelalte anotimpuri, fructele de sezon, tomatele. Alteori consumă un bol de lapte de soia cu pudră de roșcove și cereale (fulgi de cereale, musli cu fructe confiate, exclus cele îndulcite, colorate, caramelizate etc.). 

Despre soia el spune că este un ingredient fruntaș în bucătăria noastră, însă subliniază că doar soia nemodificată genetic. Anul trecut a reușit să recolteze soia din propria grădină. Este o cultură nepretențioasă, care nu solicită prea multă atenție. Chiar și fiicei sale i-a introdus laptele de soia în alimentație.

Bogdan a recomandat tuturor prietenilor acest stil de viață. "Ține de alegerea fiecăruia. Nu intenționez să militez pentru asta, trebuie să mănânce o pâine și măcelarul, și doctorul, nu-i așa? Atunci când prietenii ne vizitează optează pentru mâncarea vegetariană pe care o pun pe masă, în ciuda faptului că le prepar și altceva mai puțin sănătos, cerând apoi să le mai gătesc și cu altă ocazie. Subliniez faptul că sunt vegan, nu raw vegan, oricum nu privesc acest stil de viață ca pe un cult care te echipează cu ochelari de cal și antifoane. Alegerea mea în ceea ce privește stilul meu de alimentație versus cel raw vegan este motivat de faptul că, în anotimpul rece, nu poate fi un fruct sau o legumă mai sănătos decât o supă de legume congelate din propria cultură, nici măcar cele pe care scrie bio sau eco. Climatul țării noastre nu permite acest stil alimentar, deci nici măcar nu-l recomand, însă, incontestabil, ponderea trebuie să fie în favoarea crudităților, dar să fie de sezon", declară el.

Tânărul povestește ce l-a determinat să adopte acest stil de viață.

"În primul rând aveam un puișor în adâncul conștiinței (toți ne naștem cu el, cred, dar unii dintre noi decid să îl ignore), și acest puișor îmi șoptea că nu e în natura mea să mă bucur de animale empatizându-le cât sunt în viață și onorându-le cu un ospăț de te doare ficatul post-mortem. Iar puiul acesta a crescut și a făcut multe ouă, apoi inimioara mi-a dat și ea un avertisment (problemele cardio-vasculare s-au dovedit să-mi fie până la urmă o călăuză, nu m-au ucis și, cu siguranță, m-au făcut mai puternic). Adunând toate dovezile și toate avertismentele, voci lăuntrice și principii la pasul dintre 2010 și 2011, după ce împopoțonasem masa de Revelion cu tot felul de spurcăciuni, am hotărât să spun stop și să o iau de la capăt", afirmă Bogdan.

Părinții săi au fost cei mai sceptici vizavi de hotărârea sa. Acum mama, când își așteaptă fiul în vizită, încearcă să-l surprindă cu cele mai interesante rețete vegetariene.

În ceea ce privește costurile acestui stil, Bogdan Vacon spune că fructele de sezon nu sunt doar cele mai sănătoase, dar și mai accesibile. Iarna, portocalele sunt mai ieftine și sănătoase, dar nu același lucru putem să spunem despre căpșune, spre exemplu. Și legumele sunt în aceeași situație. 

El este de părere că în jurul industriei cărnii există o promovare și o evoluție fantastică, iar profiturile sunt colosale.

''Aceștia își permit în mai puțin de două luni de când ia viață un pui să-l pună în vitrine la un kilogram și jumătate, puternic hidratat, umflat cu steroizi și hormoni de creștere. Justin Bieber devine, pur și simplu, peste noapte, Hulk Hogan. Deci investiția constă într-un ou, chimicale și hrană pentru un timp foarte scurt. La cheltuieli atât de mici, prețurile pot să coboare. Vegetalele nu se lasă păcălite atât de ușor. Ingineria genetică urmărește plantele să supraviețuiască și să ofere fruct în condiții vitrege, dar nu de 3 ori mai repede. (...) Deci este puțin mai costisitoare alimentația vegană, dar în condițiile în care îngrijești o grădină, cu resurse naturale, și pui mâna pe unelte, nu erbicide, și nu o stropești cu otrăvuri, iar pentru anotimpul rece congelezi tot ce se poate, ai să treci mai rar pe la piață, dar și mai rar pe la doctor sau farmacie'', explică acesta.

De obicei, Bogdan caută o rețetă doar pentru a afla un truc cum se obține o anumită textură sau o combinație de condimente care dă o savoare deosebită, însă nu respectă în detaliu rețetarul, ci adaugă și anumite ingrediente care simte el că s-ar potrivi. 

"Am să vă prezint rețeta pentru falafel preparată după adaptarea mea, un bun înlocuitor al chiftelelor de carne, chiar o ispită pentru carnivori, sau cel puțin așa sper. Vom avea nevoie de o jumătate de kilogram năut, o legătură de pătrunjel (îl recomand să fie cât mai tânăr), o jumătate de căpățână de usturoi (dacă găsiți, iese mai bine cu usturoi verde, 3-4 fire de mărime medie), o legătură de ceapă verde, 3-4 linguri de făină de mei sau făină integrală de grâu, 2 lingurițe de chimen măcinat, 1 linguriță piper (dacă îl râșniți singuri, e preferabil să fie la o granulație mai mare decât pulberea), 1—2 lingurițe sare, o linguriță curcuma (sau turmeric — reprezintă același lucru, se găsește la magazinele cu specific naturist), o linguriță de coriandru măcinat (sau un fir verde, dacă găsiți, în caz contrar, puteți renunța la acest ingredient), semințe măcinate maxim un păhărel, după preferințele fiecăruia, și două linguri de ulei de măsline. Se lasă năutul la înmuiat cu 18-24 ore înainte. Apoi se vor adăuga în blender în ordinea în care le-am detaliat mai sus cu mențiunea ca în cele din urmă granulația năutului să nu fie mai măruntă decât cea a tărâțelor. Aluatul se pune fie la cuptor pe hârtie de copt, sub formă de turtițe, fie la tigaie (mai puțin recomandat, deși se leagă mai bine) în puțin ulei, sau la dry cooker fără ulei. Se vor prăji/ coace până ce își vor schimba culoarea. Pentru a coace mai puțin timp, putem fierbe boabele după înmuiere, pentru 20-25 minute. Mirosul va înnebuni vecinii, iar gustul creează dependență ... garantat", dă asigurări Bogdan.

El recomandă cartofii în coajă tăiați la o grosime de 6-8 mm, șnițele de soia fierte în prealabil și stoarse de apă puse într-un vas cu aproximativ o oră înainte, cu ulei, semințe măcinate, turmeric, sare, boia dulce, maghiran, busuioc, fiecare după preferințe. Apoi se vor scutura de excesul de ulei și se vor coace pe grătar, asemenea celorlalte, până vor căpăta culoarea maronie. Pentru curățarea prealabilă a grătarului, ca înlocuitor al grăsimii animale, se poate folosi un șervețel îmbibat cu ulei sau o ceapă secționată. Mai recomandă pentru grătar bureții pleurotus care se pot așeza chite.

"Aș dori să mai recomand un dressing pentru salate, inventat de mine, din ingrediente exclusiv vegetale. Uleiul, zeama de lămâie, sarea (fiecare după gustul și preferințele fiecăruia) și încă pe atât apă se amestecă ușor într-un castron și se îngroașă cu pulbere din fulgi de porumb (se găsește la magazinele naturiste sub denumirea de digesta). Se dă pe răzătoare măruntă un morcov și o sfecla roșie mai mică și se amestecă împreună cu compoziția de mai sus, la care se poate adăuga verdeață până devine omogen. Se toarnă peste salata și/sau legumele tocate", recomandă Bogdan.

Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații legate de sănătate, urmărește-ne pe Facebook.

 


eMedic.ro     |     laAnunt.ro     |     laExecutareSilita.ro     |     laHotel.ro     |     laZiar.ro     |     la-Facultate.ro     |     la-Firma.ro     |     la-Mall.ro     |     la-Masa.ro     |     la-Televizor.ro     |     Spune-ti parerea.ro

la-Romania.ro     |     la-AlbaIulia.ro     |     la-Alexandria.ro     |     la-Arad.ro     |     la-Bacau.ro     |     la-BaiaMare.ro     |     la-Balti.ro     |     la-Barlad.ro     |     la-Bistrita.ro     |     la-Botosani.ro     |     la-Braila.ro     |     la-Brasov.ro     |     la-Bucuresti.ro     |     la-Buzau.ro     |     la-Calarasi.ro     |     la-Chisinau.ro     |     la-ClujNapoca.ro     |     la-Constanta.ro     |     la-Craiova.ro     |     la-Deva.ro     |     la-DrobetaTurnuSeverin.ro     |     la-Focsani.ro     |     la-Galati.ro     |     la-Giurgiu.ro     |     la-Hunedoara.ro     |     la-Iasi.ro     |     la-Medias.ro     |     la-MiercureaCiuc.ro     |     la-Onesti.ro     |     la-Oradea.ro     |     la-PiatraNeamt.ro     |     la-Pitesti.ro     |     la-Ploiesti.ro     |     la-RamnicuSarat.ro     |     la-RamnicuValcea.ro     |     la-Resita.ro     |     la-Roman.ro     |     la-SatuMare.ro     |     la-SfantuGheorghe.ro     |     la-Sibiu.ro     |     la-Slatina.ro     |     la-Slobozia.ro     |     la-Suceava.ro     |     la-Targoviste.ro     |     la-TarguJiu.ro     |     la-TarguMures.ro     |     la-Timisoara.ro     |     la-Tulcea.ro     |     la-Turda.ro     |     la-Vaslui.ro     |     la-Zalau.ro

eSante.ro     |     Journaux.ro     |     laTele.ro     |     Magasins.ro     |     Medecin.ro     |     Universites.ro

©2015